Vraag 421

Deuren van vluchtroutes mogen niet tegen de vluchtrichting in draaien. Maar wanneer dit buitendeuren zijn mogen ze niet over de openbare weg openen. Wat mag er nu wel en niet bij buitendeuren die tevens deuren in vluchtroutes zijn?

Voor het beantwoorden van deze vraag dienen eerst twee andere vragen beantwoord te worden: a. Wanneer mag een buitendeur naar buiten draaien? b. Wanneer mag een vluchtdeur niet tegen de vluchtrichting in draaien? De antwoorden op deze vragen zijn te vinden in het Bouwbesluit 2012 in de afdeling 2.7 (beweegbare constructieonderdelen) en artikel 6.25 (deuren in vluchtroutes). Voor nieuwbouw en bestaande bouw is dit echter verschillend ingevuld.

a) Uitgangspunt van afdeling 2.7 is dat een te bouwen bouwwerk zodanig beweegbare constructieonderdelen heeft dat veilig kan worden gevlucht en dat veilig gebruik kan worden gemaakt van de aan het perceel grenzende openbare ruimte. Voor nieuwbouw staat in artikel 2.51  geschreven in welke gevallen een buitendeur naar buiten mag draaien. Dit mag wanneer: 

  • de deur hoger ligt dan 4,2 meter boven de weg;
  • de deur hoger ligt dan 2,2 meter boven de weg en draait over een weg voor niet-motorvoertuigen;
  • de ruimte vóór de deur breder is dan de deurbreedte en geen onderdeel is van een weg voor niet-motorvoertuigen (zoals voet- en fietspaden). Dit kan het geval zijn bij een eigen plantsoen, tuin of portaal;
  • de ruimte vóór de deur breder is dan de deurbreedte + 0,6 meter en geen onderdeel is van een weg voor motorvoertuigen.

Voor bestaande bouw staat in artikel 2.55 beschreven in welke gevallen een buitendeur naar buiten mag draaien. Dit mag wanneer: 

  • de deur hoger ligt dan 4,2 meter boven de weg; 
  • de ruimte vóór de deur breder is dan de deurbreedte en geen onderdeel is van een weg voor motorvoertuigen.

Dit kan het geval zijn bij een eigen plantsoen, tuin of portaal. Praktisch gezien betekent dit bij nieuwbouw dat een buitendeur op de begane grond of eerste verdieping niet over een weg voor niet-motorvoertuigen (o.a. voet- en fietspaden) mag draaien. Daarnaast dient er bij een weg voor motorvoertuigen een extra afstand van 0,6 meter tot die weg aangehouden te worden, zodat de persoon die het gebouw verlaat niet het risico loopt direct door een motorvoertuig te worden geschept of overreden. Bij bestaande bouw mag een buitendeur op de begane grond of eerste verdieping niet over een weg voor motorvoertuigen draaien.

b) Artikel 6.25 regelt dat een te bouwen bouwwerk zodanig is dat een subbrandcompartiment voldoende snel en veilig kan worden verlaten. Lid 3 stelt dat een deur op een vluchtroute bij het openen niet tegen de vluchtrichting indraait indien bij een te bouwen bouwwerk meer dan 37 personen of bij een bestaand bouwwerk meer dan 60 personen op die uitgang zijn aangewezen.  In de artikelen 2.146 en 2.148 (nieuwbouw) en de artikelen 2.151 en 2.152 (bestaande bouw) wordt bepaald dat een deur niet tegen de vluchtrichting in mag draaien als er meer dan een bepaald aantal vierkante meter oppervlakte op die deur is aangewezen. Indien een deur tegen de vluchtrichting indraait, kan het anders gebeuren dat de deur niet meer te openen is omdat de voorste personen ertegenaan geduwd worden. Praktisch gezien komt het erop neer dat als er bij nieuwbouw meer dan 15 -37 personen gebruik van een deur moeten kunnen maken, deze niet tegen de vluchtrichting in mag draaien. Bij bestaande bouw gaat het om 24-60 personen. Soms zal er dus een conflict ontstaan: een deur mag op grond het ene voorschrift niet naar buiten draaien en mag op grond van het andere voorschrift niet naar binnen draaien. Toch moet ook in zo'n geval aan beide voorschriften voldaan worden. Enkele oplossingen voor dit probleem zijn: a. Het maken van een portaal waarbij de buitendeur verder naar binnen geplaatst wordt, waardoor deze binnen het portaal draait en niet meer over de openbare weg. b. Het maken van een portaal met een extra deur aan de binnenzijde. Bij deze oplossing dient de (naar binnen draaiende) buitendeur bij aanwezigheid van personen in het bouwwerk in de geopende stand vastgezet te worden.

c. Voor beide mogelijkheden geldt dat de deuren niet tegen de vluchtrichting mogen indraaien en dat de draaicirkel geheel binnen het gebouw valt. d. Door het aantal personen dat van de vluchtdeur gebruik moet maken zover te beperken dat de deur tegen de vluchtrichting in mag draaien, wordt een conflict vermeden. Dit is echter een drastische oplossing die alleen toegepast moet worden als andere oplossingen niet mogelijk zijn.

Versiedatum: 01-03-2015

Is uw vraag hiermee niet beantwoord?
U kunt geen vragen meer stellen via de Helpdesk Bouwregelgeving en Brandveilig gebruik. Vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 kunt u uw vragen stellen via het vragenformulier van het Informatiepunt Leefomgeving.

Terug naar overzicht met vragen en antwoorden

Zie ook

Vragenformulier Informatiepunt Leefomgeving

U kunt geen vragen meer stellen via de Helpdesk Bouwregelgeving en Brandveilig gebruik. Vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 kunt u uw vragen stellen via het vragenformulier van het Informatiepunt Leefomgeving.

Dossier Bouwregelgeving

Bouwbesluit online

Omgevingsloket online

Vergunningcheck doen en omgevingsvergunning aanvragen

Ruimtelijke ordening

De Rijksoverheid. Voor Nederland. De Rijksoverheid. Voor Nederland.